HTML

Valhalla - egy félév Svédországban

Skandináv kalandok a svédvonal mögött, avagy modern kori Nils Holgersson.

Friss topikok

  • aDini: Jó lett! ;) Már akartam kérdezni, hogy kint milyen cigit szívsz? Vagy kivittél egy konténer szofit? (2011.02.23. 13:19) Bolygó hollandi és magyar lakoma
  • aDini: Jajaja! :D Aztán fél év múlva nehogy az legyen kiírva az Ica Focus-nál, hogy "magyar ne lopj"! ^^ ... (2011.02.07. 23:50) Boldog Új Évet!
  • ugyespalika: arról nincs sajnos :) azért mindent én se fényképezhetek le.. (2011.02.03. 21:22) Ferry Tales
  • aDini: A 6. képen mekkora már az a vizenyős tekinteted! :D Az utolsón meg inkább nézel ki mondjuk az Ente... (2011.01.31. 10:39) Ausztrál fauna, skandináv szauna
  • ugyespalika: én nem csináltam videot, nemtom készült-e... ja és köszi, de jún. 29én tartom :) (2011.01.25. 22:33) After Afterwork

Koppenhága szintén drága?

2011.03.03. 11:53 :: ugyespalika

A válasz a címben feltett kérdésre: nem!!! Mindjárt bővebben kifejtem.

Elég sűrű hetem volt, mert alig, hogy hazaértem Kirunából, másnap már indult a túra Dániába. Miután onnan hazaértem, kezdődtek a güris napok, ugyanis szerdán prezentálni kellett a Fa-tervezést, ma pedig a végleges leadás határideje van.

Ilyen rövid cikkeket is írhatnék, de azért remélem ennél kicsit bővebben is kíváncsiak vagytok!! Megpróbálom megtalálni az aranyközéputat, de a kirunai útról nem tudtam rövidebben írni...

Szóval, alighogy hazaértem Kirunából, nem pihenhettem ki magam, mert teendőim voltak. Meg kell jegyezni, hogy a vonat 2,5 órát késett, és így nem délelőtt 10-re, hanem kora délután érkeztünk meg Göteborgba. Végülis tökmindegy volt, mert a végeselemes-prezentáción ígyse-úgyse tudtam részt venni (ez a Fa-tervezés egyik része, a lemezeket kellett modellezni, majd prezentálni), de sikerült levajazni a proffal a dolgokat. Azt mondta, hogy majd amikor az egész tervezési feladatot prezentáljuk, kapok 1-2 plusz kérdést. Így ezzel nem kellett foglalkoznom, koncentrálhattam a fontosabb dolgokra: pl. elmenni a Systembolagetbe utánpótolni a készletet, boltba menni és szendvicseket gyártani, és végül, de nem utolsósorban kimosni a cuccaimat - mivel másnap zúztam Dániába!!

Előrelátó voltam, és még Kirunából elintéztem magamnak a mosókonyha foglalást, Holger oda is adta a kulcsát, én meg mostam. Ám a kialvatlanság megbosszulja magát: Még éppenhogy vissza tudtam még menni a ruhákért, mielőtt kizáródok a mosodából... átvittem az egész kazal ruhát abba a szobába, amit nem kell lefoglalni.. szerencsére üres volt a szárítógép, így teletömtem. Nagyon okos húzás volt tőlem átvinni a másik mosodába, ugyanis legközelebb reggel 7-kor jutott eszembe hogy nekem vannak ruháim is, és ha nem viszem át, és nem tudok bemenni értük (szerencsére nem vette ki őket senki a szárítóból) érdekes utam lett volna Koppenhágába...

Na az előkészületek után térjünk rá a kirándulásra! Csak, hogy érzékeltessem, mennyire más világ Svédország: ez a túra egy tkp. tanulmányi kirándulás, a Közlekterv-osztállyal. Magyarul mindenki, aki fölvette a tárgyat, egy kvázi kötelező túrára kell mennie a csoporttal Malmöbe és Koppenhágába. Ráadásul a túra két napos volt!! És, hogy kifejtsem a címben feltett kérdésre adott első sorban lévő választ: az egész utat a Chalmers egyetem fizette, nekünk egy petákunkba se fájt!!! Lehet hurrogni...

Gunnar, a professzorunk elküldte a menetrendet emailben mindenkinek, nagyon klasszul hangzott. Lássuk a részleteket. Miután majdnem sikeresen elkéstem az indulást, próbáltam aludni a buszon is, de mindhiába... bezzeg Marc még szinte horkolt is mellettem. Jiri és Romana is velünk tartottak, de ők hátrébb ültek, Gonzalo pedig a kisebb spanyol kolóniával szintén aludt. A többiekről nem tudok, mert ők az alsó szinten voltak... mivel ugye emeletes busszal mentünk, mégiscsak majd 60-an voltunk...

8-kor indulta busz, először 10 körül álltunk meg egy benzinkútnál, amikor is beküldtem egy kávét, majd megismerkedtem 3 csoporttársammal (elég sokkal ismerkedtem meg az úton, mert erre az órára nem tudtam járni amikor ütközött a Fával, és elég sok ilyen volt..) két spanyol, Carlos és Eloy cigiztek, csatlakoztam hozzájuk, majd jött az etióp srác Teze, akitől megtudtam, hogy a kávé, pontosabban a "Coffee, Kafé, stb..." elnevezés egy etióp vidék nevéből ered. Történt ugyanis, hogy a Kaffa nevű fennsíkon, egy juhász bőszen legeltette a nyáját, amikor is észrevette, hogy egyik jószága valamit tart a fogai között és hát mi volt az!! egy kávébab!!! nagyon kaffa sztori, mi?? :)

Körülbelül fél12-re értünk Malmöbe, ahol a vasútállomásnál felvettük Gunnart, és az idegenvezetőnket, Henriket. Henrik egy már nyugalmazott mérnök aki részt vett az Öresund-projektben. Elég érdekesen beszélte az angolt, de a humora nagyon ott volt!! szétröhögtük magunkat :) Miután felvettük őket, vettetünk egy pillantást a "Malmö Triangeln"-re, ami asszem a vasútvonalak közrefogott háromszög alakú teret jelenti. Ezután elmentünk, megnéztük a "Turning Torso"-t. Ez a híres felhőkarcoló Malmöben, ami egy spanyol építész tervei alapján készült (vmi pályázatot nyert vele). Elég egyedülálló, és hát mégicsak építészeti látványosság: egy torziós torony, amely csavarodik és csavarodik az ég felé... Be is mentünk a belsejébe, de azon nyomban kitessékeltek minket, mondván, ez egy privát épület. Imhol egy link, bár elég rövid. Az angol hosszabb. http://hu.wikipedia.org/wiki/Turning_Torso

Ezután visszaszálltunk a buszba, és miután elhaladtunk Zlatan Ibrahimovic szülőháza mellett, közelítettünk az Öresund hídhoz. Tudjátok, ez a híd, ami összeköti Dániát és Svédországot, pontosabban Malmöt és Koppenhágát. Ám ez nem teljesen igaz! ugyanis létrehoztak egy mesterséges szigetet a tengerben, ahol a híd hirtelen bemegy a víz alá és máris alagút lesz belőle!!

A svéd oldalon megálltunk pár fénykép erejéig, majd felmentünk a hídra. Elhaladtunk rengeteg rengeteg szélmalom mellett, vagy 50 db óriási propeller van egymás mellett a tengerben. Hát igen, mondanom se kell, itt van szél. Azt hittem melegebb lesz, mint Kirunában volt, de nem! Mondjuk nem volt 5 réteg ruha rajtam... de úgy csípett a szél hogy irtó hideg volt... A busszal letértünk a mesterséges szigeten, és körbementünk rajta, a tengeri élővilágról és a madarakról is sokmindent megtudtunk, majd megálltunk, ki lehetett szállni fényképezgetni meg minden...Ja! Persze nem csak autósforgalom van a hídon, hanem vasúti is!!! A pihenő után bementünk az alagútba, majd kijöttünk belőle a dán oldalon. (Érdekes volt látni kb. a híd közepén a "Danemark" táblát...) Egyébként azért szavaztak az alagút mellett, hogy ne torlaszolják el híddal teljesen a hajóforgalmat a tengeren.. érthető. Íme egy kis olvasmány: http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%98resund_h%C3%ADd

Dániának (pontosabban Koppenhágának azon részén lyukadtunk ki, amit folyamatosan fejlesztenek, és tulajdonképpen egy új városrészt akarnak ott kialakítani, hipermodern épületekkel. Itt megálltunk egy kávé erejéig, természetesen mindenki teljesen ingyen kapta a kávézóban. Később ismét megálltunk és bementünk az IT-University (vmilyen informatikus-teknikusi egyetem) ultramodern épületébe. Amin megállt az eszem az az volt, hogy volt egy játéksarok az egyetem központi épületének az aulájában, ahol éppen FIFÁztak páran... lehet játékokat előjegyezni a portán... behalás. Mellette természetesen két csocsóasztal! (Svédországban még nem is láttam csocsóasztalt!!) Ezután átmentünk és szemügyre vettünk egy kolit. Hát mit ne mondjak, elég megdöbbentő volt. Számítógéptermek, olvasótermek, éttermek, büfék, iszonyat nagy mosodák... erről ennyit.

Később megálltunk az operánál is, ahol megint lehetett fényképezgetni. Érdekes látvány volt, amikor a kompok szelték e jeges vizet... rendes jégtáblák úszkáltak a vízen.. Ám Koppenhágának ez a része már nagyon szép volt! Elmentünk a központba a szállodánkhoz, majd miután elbúcsúztunk idegenvezetőnktől, elfoglalhattuk a szobánkat. Carlos Pico lett a szobatársam, de mindenki Gonzalóék szobájában kezdett alapozni, majd a népességszám növekedése miatt a folyosón folytattuk. De mindenekelőtt elmentünk egy Lidl-be, ugyanis Dániában lehet normális alkoholt venni a szupermarketekben is, és még olcsóbb is mint Svédországban (kevesebb rajta az adó). Szóval a saját munícióért fizetni kellett... de ennyi baj legyen.

Behívtunk két norvég lányt, Kseniát és Mariát a szobába, összeismerkedtünk velük, nagyon aranyosak voltak. Ksenia modellkedik (pedig nem egy modell alkat), Maria pedig szinészkedik. Azt hittem hogy az összes norvég lány kb. szőke mint a svédek, de Maria egy "brunette" volt! (így hívják a fehér nőket akiknek természetes fekete a hajuk). Ők dohányzó szobát béreltek, szóval gyakran jártunk át hozzájuk bagózni. Mire elindultunk a városba azonban eltűntek... Mindenesetre lezsíroztam velük, és örömmel állnak rendelkezésünkre, ha 1-2 napra meglátogatjuk Oslót!

Miután mindenki kellően illumináltra itta magát, és már a folyosón sem volt hely, és ráadásul fel is jöttek szólni a recepcióról, hogy ne óbégassunk (ráadásul a szobákban nem lehett volna alkoholt fogyasztani... hupsz..) mindenki ment a vakvilágba a városba... a társaság vagy 4 részre szakadt, Carlos Pico és Eloy elmentek Cristianiába (mindössze ketten), és reggel 6-kor értek vissza... Gonzalo és a többi spanyol jobbra, pár svéd és mi egyenesen, páran balra tartottak. (Akik balra mentek később csatlakoztak hozzánk mert semmi sem volt arra :)). Ám ahelyett, hogy egy klubba, vagy discóba mentünk volna, egy füstös kocsmába ültünk be (úgy látszik Dániában lehet dohányozni a kocsmában), és biliárdoztunk. Majd miután záróra volt, hazamentünk.

Reggel kissé nehéz volt felkelni, de megérte az ingyen reggeli miatt. Majd elindultunk a busszal és megnéztük Koppenhága jelképét, a "Little Mermaid" szobrot a szoros partján... Nem tom hogy lehetne jól lefordítani, legyen "Kis sellő", mivel a "Kis hableányt" már lefoglalta Walt Disney... A fényképezőgépek kattogtatása után a busszal elmentünk a Koppenhágai Műegyetemre, ahol egy előadáson vettünk részt. Egy ázsiai származású srác beszélt a diplomamunkájáról, elég egyedi módon motiválta a társaságot, de nagyon tetszett! Ugyanis mindenkinek tippelni kellett egy számot 1 és 100 között, és aki a később kikalkulált eredményhez mérten a legközelebb tippelt, egy üveg bort kap ajándékba. Ezt egy svájci srác nyerte meg. Következett egy lány, akinek az előadása szintén érdekes volt a Baltica-vasútvonalról (Észtország-Lettország-Litvánia-Lengyelország). Majd egy öreg fószer következett, Steen, aki unalmas volt ugyan, ám mindenki kapott tőle egy ingyen könyvet!! Igen, nem Magyarország... Ráadásul! 15 perces kávészüneteket tartottak, amikor is 3 kis zsúrkocsit toltak elénk, 1 tele kávéskancsóval, 1 tele teáskancsóval, 1 tele édessüteménnyel (ilyen kakaóscsiga meg ilyenek...) Hát elképesztően el voltam ragadtatva, mi magyarok mikor jutunk el erre a szintre???! (költői kérdés volt, tudom a választ...)

Az előadások után elmentünk az étkezdébe, egy iszonyat hatalmas terem, rengeteg féle kaja... nem győzöm ismételgetni magam, hogy nagyon más... Miután bezabáltunk, indultunk vissza Svédországba. Ám nem a hídon mentünk vissza, hanem megkerestük a legkeskenyebb szorost a két ország között, és komppal átmentünk Helsingborgba. A kompon volt "duty free" bolt, és mindenki kapott egy kupont Gunnartól...jó sokan bevásároltak... Helsingborgból kijőve Förslöv-be mentünk, ami egy kis falu. Arról híres (?) hogy mellette építik a Hallandsas alagutat, bár én erről még sosem hallottam ezelőtt. Svédország nyugati partján ugyanis nincsen normális vasúthálózat, mint a keletin, és hát egy nagyszabású projekt keretein belül Malmötől egészen Oslóig, később talán Dánián keresztül Németországig építik a vasutat. Ezen a területen alagút szükségeltetik, mert van egy kisebb domb, és nem éri meg megkerülni...

Talán jobban megérte volna, ugyanis az alagút építése 1990 óta tart...! Mindig történt vmi gigszer... omlás, szennyezés, perek stb...  A jelenlegi projektvezető vetített nekünk egy kisfilmet, majd tartott egy kiselőadást. A legérdekesebb geológiai szempontból, hogy van egy talajrészleg, ami annyira folyós, hogy még kiinjektálni sem tudták, hogy fúrjanak, az egyetlen megoldás az irtó drága fagyasztás volt! Igen, megfagyasztották a talajt az alagút körül, méterekre!!! (bár ez lehet hogy csak nekem érdekes...). Mindenesetre ásítoztam bőszen, mert eléggé unalmasan húzta az előadást a fickó, Jiri mellettem hátradőlve ült, pontosabban aludt... sőt, elkezdett horkolni, de olyan hangosan, mint az állat!!!! :D már bánom, hogy 3 horkolás után felébresztettem .... :) Ezután a projektvezető gyorsan befejezte a mondandóját, és egy kiállítóterembe kalauzoltak bennünket, ahol az építkezés történetét ismerhettük meg... megint elállt a szavam, ugyanis szinte mindenhez audio- és videokommentár tartozott, ráadásul svédül és angolul is!!!! hihetetlen...akit jobban is érdekel, bár angol: http://en.wikipedia.org/wiki/Hallands%C3%A5s_Tunnel

Na a hazafelé utat azért majdnem végig sikerült átaludni, ám mivel pénteki nap volt, nem maradhattunk otthon a koliban.. ráadásul Marc-nak itt voltak a dél-tiroli ismerősei, Birgit és Michaela, szóval velük, valamint Cristinával elmentünk egy szülinapi buliba egy másik koliba... Nagy nehezen találtuk meg a helyet.. jól el is voltunk, ám a rendőrség véget vetett a dorbézolásnak (nem kell megijedni, kedvesen tették és következmények nélkül).

Másnap pedig szombat volt ugye, amikor is összecsődítettem a kirunai csapatot, hogy kicseréljük a fényképeinket... 8-an el is jöttek, majd elindultunk bulizni, de persze lekéstük a buszt, így bementünk a tv-szobába. Ott részesei voltunk ahogy az etiópok vmiféle törzsi tánccal búcsúztatják barátjukat....na de visszatérve, a bulira már csak 4-en maradtunk... Ám ügyespalika természetesen otthonhagyta a személyijét, így nem tarthatott a többiekkel. de Marc rendes volt, ő sem ment be (merthogy nem ismeri a kirunai csapatot blabla..), úgyhogy meglátogattuk Kaiát az ír kocsmában, ahol a göteborgi észt kolónia ünnepelte Észtország függetlenségének napját. 1-2 sor, aztán uccu haza.

Vasárnap reggeltől hatalmas elánnal írtam a Fa-tervezés házit, ugyanis sehol se jártunk a csop.társammal. Végülis csodák csodájára tegnapra sikerült összehozni, 11.20-kor kinyomtatni (11.40-kor kellett prezentálni és megvédeni)..., szóval épp időben voltunk. Ám nem volt olyan szigorú a doktorandusz srác, mondta, hogy mehetünk vizsgázni, csak javítsunk ki pár dolgot... Nos, a kedves csoporttársam szinte egy teljes feladatrészt kihagyott, amit nekem kellett volna megcsinálni, mert ő elutazott... meg is csináltam, de persze nem kezdtem elölről az egészet, hanem jól elcsaltam... Miután végeztem tegnap este 10-kor elküldtem a végleges verziót, majdnem felmentem Stephanékhoz ahol a németek szomorúsága (kiesett a Bayern a kupából) az boldogságom volt... játszottunk egy kicsit az Achtung, die Kurve nevű fenomenális játékkal... (egy AlienWare elkell hozzá...) http://en.wikipedia.org/wiki/Achtung,_Die_Kurve, majd elmentünk a Dancing Dingóba, ahol azonban elég lagymatag páré volt, szóval az utsó busszal jöttünk is haza...

na asszem ennyi elég volt, talán kicsit túl tudományos lett, de a fő motívum mégiscsak egy tanulmányi kirándulás haha :)

 bónusz-képek. 1: játéksarok a dán egyetem központi épületében; 2: talán kivehető a bor, a vetítővászon előtt... 3: ennyi projekt és terv készült eddig a Hallandsas-alagúttal kapcsolatban...

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valhalla.blog.hu/api/trackback/id/tr512706791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása